En workshop som ger dig en översikt i hur arbetsgivare på ett pragmatiskt och rättvist sätt kan framgångsrikt skapa
Framtidens hybrida arbetsplatser
Hur kan en arbetsgivare utveckla en flexibel arbetsplats som premierar verksamhetsprocesserna men samtidigt skapa den flexibilitet som behövs för att behålla och attrahera medarbetare och kompetens?
Du kommer att lära dig:
- Flexibla/hybrida arbetsplatser – ett riktigt behov eller en trend som försvinner?
- Företagets behovstrappa -vad är det som egentligen ska styra ditt företags utveckling – medarbetares önskemål eller kundens (brukarens) behov?
- Att skilja mellan en flexibel ”hybrid” arbetsplats och företagets behov av att skapa ett tryggt återvändande till arbetsplatsen efter COVID
- Olika jobb ger olika möjligheter till flexibilitet – hur du analyserar olika jobb och bestämmer graden av flexibilitet som är lämplig för denna tjänst
- Hur arbetsmiljö, kultur och beteende påverkar varandra och varför det är viktigt att tänka på alla tre områden i en mer flexibel värld
- Varför kultur blir allt viktigare på en hybrid arbetsplats och hur du framgångsrikt utvecklar den
- Hur du säkerställer att verksamhetsprocesser inte lider av hybridisering
- Att skapa en relevant dialog och delaktighet med medarbetare kring hur den flexibla arbetsplatsen fungerar
- Medarbetarskap som en nyckel till framgång – allt kan inte hänga på ledarskap längre – medarbetare måste förstå och ta sitt ansvar
Program
Hybrida arbetsplatser
- Flexibla/hybrida arbetsplatser – ett riktigt behov eller en trend som försvinner?
- Hur du analyserar vad dina medarbetare prioriterar och uppskattar i form av flexibilitet
- Vad måste du kunna förklara och motivera för medarbetare för att skapa en känsla av rättvisa?
- Det är ni som är arbetsgivare!
- Arbetsgivare bestämmer vad som gäller – annars är det kaos!
- Om man vill arbeta hemma till största del varför vill du vara anställd hos oss? En viktig fråga för varje arbetsgivare
- Kulturen som inte får rubbas av mer flexibilitet – var går gränsen?
- Möjligheter och risker med flexibilitet – hur bedömer du vad som är rimligt?
- Bäste och sämst under pandemin – var har fungerat bättre än väntat?
Att skapa hybriden som främja företagets behov men också medarbetares önskemål
- Företagets behovstrappa -vad är det som egentligen ska styra ditt företags utveckling – medarbetares önskemål eller kundens (brukarens) behov?
- Kund/Brukare
- Verksamhetsprocesser
- Organisation och kultur
- Kompetensbehov/Attraktionskraft
- Medarbetares önskemål
- Vad ska gälla för flexibla lösningar?
- För alla
- Bör väljas från valmöjligheter som ledningsgruppen har beslutat
- Kan beslutas helt och hållet av chefer
- Chefen som vill vara omtyckt är oftast den som medarbetare inte tycker om – att stödja chefer i att vara konsekvent
Att systematiskt analysera vilka jobb som lämpar sig till en högre grad av flexibilitet
- Hur du utvecklar ett systematiskt sätt att analysera jobb utifrån jobbkrav och inte medarbetarens önskemål
- Analys av jobbets krav på medarbetaren att:
- Vara på plats
- Arbeta i lag
- Samarbeta
- Lära sig av andra
- Lära andra
- Leda andra
- Andra parametrar så som säkerhet och IT säkerhet
En attraktivarbetsgivare både för nuvarande och framtida medarbetare
- Att konstant förbättra och justera flexibilitet
- Att skapa delaktighet och regler för hur detta ska uppnås
- Att kommunicera internt – varför är vi så bra?
- Att kommunicera externt – varför bör du välja oss
Praktisk Information
Workshoppen kostar 6,980:- exkl. moms – delta online via zoom. Workshoppen börjar 09:00 och avslutar 17:00. Dokumentationen skickas till er elektroniskt innan workshoppen går av stapeln.
IPU Talent Insights
IPU Talent Insights ger dig en inblick i hur kombinationen av vårt beteende och våra drivkrafter samverkar och påverkar oss själva och vår omgivning. IPU Talent Insights ger dig insikt om hur ditt beteende, dina drivkrafter samt vilka effekter som just ditt personliga beteende- och drivkrafts kombination kan skapa.
Processen går till som så att du får tillgång till ett online-analysformulär som tar cirka 20 min att genomföra efter detta skapas en rapport på cirka 40 sidor som vi sedan går igenom i ett personligt möte tillsammans.